Commonality and variation in mental representations of music revealed by a cross-cultural comparison of rhythm priors in 15 countries
Jacoby, N., Polak, R., Grahn, J.A. et al. Commonality and variation in mental representations of music revealed by a cross-cultural comparison of rhythm priors in 15 countries. Nat Hum Behav 8, 846–877 (2024).
Music is present in every known society but varies from place to place. What, if anything, is universal to music cognition? We measured a signature of mental representations of rhythm in 39 participant groups in 15 countries, spanning urban societies and Indigenous populations. Listeners reproduced random ‘seed’ rhythms; their reproductions were fed back as the stimulus (as in the game of ‘telephone’), such that their biases (the prior) could be estimated from the distribution of reproductions. Every tested group showed a sparse prior with peaks at integer-ratio rhythms. However, the importance of different integer ratios varied across groups, often reflecting local musical practices. Our results suggest a common feature of music cognition: discrete rhythm ‘categories’ at small-integer ratios. These discrete representations plausibly stabilize musical systems in the face of cultural transmission but interact with culture-specific traditions to yield the diversity that is evident when mental representations are probed across many cultures.
音楽はあらゆる既知の社会に存在するが、場所によって異なる。音楽認知に普遍的なものがあるとすれば、それは何だろうか?我々は、都市社会と先住民族にまたがる15カ国の39の参加者グループにおいて、リズムの心的表象の特徴を測定した。リスナーはランダムな「種」となるリズムを再現し、その再現は(「電話ゲーム」のように)刺激としてフィードバックされ、再現の分布から彼らのバイアス(事前分布)を推定することができた。テストされたどのグループも、整数比のリズムにピークを持つ疎な事前分布を示した。しかし、異なる整数比の重要性はグループによって異なり、多くの場合、地域の音楽的慣習を反映していた。この結果は、音楽認知の共通の特徴である、小さな整数比における離散的なリズム「カテゴリー」を示唆している。このような離散的な表象は、文化的伝播に直面して音楽体系を安定させるが、文化固有の伝統と相互作用して、多くの文化にまたがる心的表象を調査したときに明らかになる多様性をもたらすと考えられる。
https://scrapbox.io/files/66992728efb112001d96f042.webp
https://scrapbox.io/files/6699272a71dfe2001d88a04f.webp